12.15.12

Succesoplevelser – og noget at bygge videre på

Posted in Løb, Rejser, Triatlon at 1:05 pm by betteskov

Som allerede anført har jeg lige været på Club La Santa, på en kombineret familieferie og svømmetræningslejr. Sjovt nok var mine svømmetrænere af sted efter en lignende model: Mette Jakobsen, mit store idol fra barndommen, havde medbragt sin bror og far. De tre havde som mission at hjælpe en flok mere eller mindre svømmevante amatørtriatleter til at forbedre crawl-teknikken.

Metoderne var både højteknologiske video-optagelser under vand og god gammeldags iagttagelse af vores stil og påpegning af… ahem, plads til forbedringer. Jeg blev især trænet af Mettes far (ses på billedet ovenfor med Mette samt undertegnede iført våddragt og badehætte), og han er altså en mirakelmager af rang! På en uge lykkedes det mig at cutte over 4 sekunder på en 50 meter tid, og endnu bedre: det krævede 11 tag færre at nå ned til den anden ende af bassinet. Det vil kunne mærkes på de længere distancer, på den gode måde 🙂

Enorm respekt til familien Jakobsen, der både var kompetente og topprofessionelle, men samtidig rigtig søde og med til at skabe en god stemning blandt svømmerne. Det er helt sikkert ikke sidste gange, jeg har været på svømme-camp!

Selvfølgelig skulle jeg også lige afprøve min forbedrede svømning i praksis. Jeg deltog først i en lille aquatlon med 200 m svømning og 3 km løb. Det gik helt forrygende, selvom jeg brugte lidt længere tid på skiftet end strengt nødvendigt og derfor blev løbet forbi i skiftezonen af en kvinde, jeg havde overhalet på svømningen… Det viste sig dog at være en god investering at tage sokker på og binde løbeskoene ordentligt, for jeg havde ingen problemer med at komme i front og få skabt et godt hul ned til de andre kvindelige deltagere på løbeturen.

Onsdag var der minitri, og her var jeg noget mere nervøs. Især for cykelturen (kun 14.8 km), som helt klart er min svageste disciplin, og så var der oven i købet en nedkørsel, som er lidt af en prøvelse, når man både er en kylling og har et jævnt dårligt samsyn på sine øjne. Heldigvis støttede mine forældre op om, at jeg skulle kaste mig ud i det, gøre mit bedste, passe godt på mig selv og ikke være bekymret for, om alle de andre var bedre end mig.

Vi fik udleveret cykler og hjelme om morgenen, satte dem klar i skiftezonen og hoppede så i vandet, hvorfra starten gik. Nogle var selvfølgelig eminent gode: eksempelvis brugte Bo Jacobsen ca. halv så lang tid på svømmeturen som jeg. Men han har så også været verdensmester, så det kan jeg acceptere 😉 Jeg fandt en god rytme i svømningen og kom fint op efter 400 meter, nogenlunde midt i feltet af kvinder. Igen tog jeg mig tid til at få skoene på, og fik slæbt min cykel ud på vejen. Som begynder var det sjovt at opleve det totale kaos i skiftezonen – triatlon har visse ligheder med MMA, og der blev både skubbet og puffet med cykler!

Jeg lod et par ivrige cyklister komme forbi og fandt mit eget tempo op af bakken, en stigning på et par hundrede meter. Jeg troede, jeg lå sidst da vi vendte, men så flere kvinder bag mig. Èn af dem overhalede mig på nedkørslen, men jeg tog det helt forsigtigt, dog uden at bremse hele vejen… De hurtigste km kørte jeg med omkring 40 km/t i snit, det føltes meget hurtigt! Jeg var frisk for foden af bakken og havde god fart på de sidste km, og det gik gnidningsfrit at komme af med cyklen og begynde at løbe. Ikke at benene var hurtige, men jeg fandt en fin rytme og overhalede et par konkurrenter på den 4.4 km lange strækning. I løb føler jeg mig tryg og helt hjemme i min krop, så det var en dejlig måde at slutte på.

Min første mini-tri blev altså en skøn oplevelse. Jeg blev nr. 6 ud af 13 kvinder og tabte nogenlunde lige meget til vinderen på alle tre discipliner, så jeg er åbenbart mere allround end jeg troede. Den konstante mentale årvågenhed gør triatlon rigtig sjovt, så det var helt sikkert ikke min sidste! Omvendt har jeg ikke nogen grund til at presse på for at køre ironman indenfor den nærmeste fremtid – der er meget som skal læres først, så nu skal jeg bare have flere erfaringer fra småbitte konkurrencer 🙂

Det er nemt at få øje på barrierer for mine muligheder som triatlet. Jeg nævner i flæng

  • skravlet fysik og latterligt lille muskelmasse
  • underlig svømmestil, hvor jeg bøjer i knæene som skal være strakte og strækker albuerne, som skal være bøjede
  • frygt for at køre ned af bakker på cykel
  • medfødt ladhed som forsøger røver at forhindre mig i at træne intervaller

… men jeg prøver altså alligevel. Fordi jeg, ligesom alle andre, kan så meget mere, end jeg tror!

 



11 Comments »

  1.    Line42 said,

    december 15, 2012 at 8:33 pm

    Ja nemlig 😀 Og jeg er misundelig… På det hele!

    Svar

  2.    skafol said,

    december 16, 2012 at 5:58 am

    …og fordi man ved at prøve opdager noget, man ikke vidste i forvejen. Og dette nyopdagede er stort set altid positivt, brugbart og aldrig negativt, selv om alt for mange har en tendens til at tro det modsatte. Godt svømmet, cyklet og løbet.

    Svar

  3.    betteskov said,

    december 17, 2012 at 7:56 am

    Tusind tak for jeres kommentarer

    Line, du bør absolut ikke være misundelig på min svømme- eller cykelteknik 😉 Det kan du gøre meget bedre, når du igen er fit for fight. Glæder mig allerede til at se dig til hygge-kvinde-tri!
    Skafol: Lige netop – når man udfordrer sig selv på en realistisk måde, får man noget med. Og et ordentlig boost af selvtillid. Glæder mig også til at høre om din lange cykeltur (hint, hint)

    Svar

  4.    Sidsel said,

    december 17, 2012 at 9:21 pm

    Det der med muskelmassen kan der heldigvis gøres noget ved 🙂 Det er bare om at kaste sig ud i det, så skal du sikkert nok også blive bare lidt bidt af det – bare så meget, at der kommer lidt mere muskelmasse på i hvert fald 🙂

    Ellers har jeg også konstateret nogle problemer for mit vedkommende. Det største er dog, at det går så godt med løb lige nu, at jeg helst bare vil løbe 🙂

    Svar

  5.    skafol said,

    december 17, 2012 at 11:16 pm

    🙂 Jeg forstår godt hintet, og skal nok kigge på det ved lejlighed.

    Svar

  6.    betteskov said,

    december 18, 2012 at 7:04 am

    Ih hvor skønt at se et billede af Frøken Grøn her på siden! Jeg er selv ved at gøre en bamse klar til at heppe mig igennem Aarhus Indoor, men den bliver nok ikke så legendarisk som den kære krokodille 😉
    Må indrømme, at styrketræning er noget jeg gør fordi det skal til (og ikke i stort nok omfang), for jeg synes absolut ikke det er sjovt. Og lykkes det endelig at smække et par gram masse på, har jeg det med at gå ud for at løbe et marathon, og så er det hele væk igen. Jeg satser lidt mere på core-øvelser, der skal gøre det jeg har stærkere… men det bliver nok nødvendigt at bruge lidt mere tid med nogle tunge ting i 2013! Måske skal jeg følge dit eksempel og gøre det til en udfordring og komme til at nyde min planke?

    Kender godt den med helst at ville løbe – sådan har jeg det også. Løb er det jeg gør (mest) seriøst, og tri er sådan for sjov og for det sociale. Men nok også en rimelig god træning til at aflaste benene fra alt for meget løb. Og så er det fedt at være nybegynder og derfor kunne mærke store fremskridt 🙂

    Svar

  7.    Linda said,

    december 19, 2012 at 6:32 pm

    Hej Betteskov,

    Hyggeligt at finde din nye blog 🙂
    Sig til, næste gang du er i Sønderborg – så gi’r jeg en kop kaffe!

    Svar

  8.    Sidsel said,

    december 19, 2012 at 9:33 pm

    Altså det virker i hvert fald for mig med at gøre det til nogle udfordringer for at holde fast i det! og ja så lige pludselig så kom jeg også bare til at elske det der styrketræning, for jeg har også en gang haft det som dig…. Jeg lover i øvrigt, at hvis jeg kommer til indoor – om det så bliver som hepper eller løber, så skal frøken grøn nok komme med for at heppe!! 🙂

    Svar

  9.    betteskov said,

    december 20, 2012 at 7:58 am

    Velkommen til Linda, og lige over! Du må endelig råbe op, hvis du befinder dig på vestkysten en dag 🙂 Vi (SDU) har faktisk et campus i Sønderborg, og der er af og til møder på Sandbjerg, så ikke helt umuligt at jeg dukker op. Hva, ska du så også til at have en bloggerslounge-blog?

    Sidsel: Jeg vil holde øje med jer til Aarhus Indoor! Hvis jeg ser frøken Grøn, vil det garanteret give vinger 🙂 Min maskot er en wombat, men den mangler et godt navn – måske skal jeg lave en konkurrence på fb?
    Hvis det kan lade sig gøre at komme til at elske styrketræning, så vil jeg gøre alt – næste udfordring (efter Indoor) skal måske være noget med en planke. Det vil garanteret gavne min svømning, og måske også løbehastigheden?

    Svar

  10.    Linda said,

    december 20, 2012 at 11:23 am

    Lyder godt, det vil jeg se frem til. Bloggers Lounge ser absolut fristende ud, må jeg sige! Vil super gerne i gang med løbetræning igen, så det kunne jo passende blive min nye blog (HVIS det skulle være). Foreløbig er det blevet til et par gode løbeguide-bøger på biblioteket, så… man ved jo aldrig 🙂

    Svar

  11.    betteskov said,

    december 21, 2012 at 7:23 am

    En løbe-opstartsblog! Den vil jeg super, super gerne følge. Det er altid sjovt at læse om løbeeventyr. Tror nok Rikke Rønholts løbebog er meget inspirerende, og “Politikens Løbebog” er nærmest min bibel. Hvad er det for nogle guider, du har fået fat på? Hvis du vil læse om løb på en lidt mere spirituel/kulturel måde, er “Hvad jeg taler om, når jeg taler om at løbe” af Murakami vildt god. Held og lykke med projektet, og jeg vil holde øje med bloggen 🙂

    Svar

Leave a Comment