01.15.13

Ultraløb: dagene derpå og optakten til næste omgang

Posted in Hverdagsliv, Løb, Triatlon at 1:56 pm by betteskov

Efterhånden er årets første (som også meget vel kunne blive den største) løbeoplevelse ved at være nogenlunde bearbejdet. Jeg har stadig svært ved at forholde mig til, jeg faktisk løb og gik 145 km på et døgn – det er jo fuldstændig sindssygt, og jeg tænker derfor mest på det som et tal, og har brokket mig lidt over, tallet så ikke var 150… men forskellen er jo minimal, og jeg er da vildt imponeret over, jeg kunne piske mig selv rundt på 3½ marathonløb i et overophedet hamsterhjul 🙂

Der er kommet en ordentlig bunke billeder fra løbet, og jeg har plukket et par af de lidt sjovere. Det er nok ikke svært at se, hvilket der er taget i begyndelsen og hvilket i slutningen af løbet, selvom der var overskud til at pjatte lidt hele vejen igennem.

Mærkeligt nok har det været langt nemmere for kroppen end for psyken at restituere. Efter at være pænt kvæstet søndag, fik jeg det ganske hurtigt godt igen: magtede at stå solidt nok på benene til at holde et foredrag om hjerterehabilitering tirsdag, joggede lidt torsdag, svømmetrænede fredag og var med til parkrun (i en absurd langsom tid) lørdag. Jeg kan sagtens træne igen, men skal ikke presse citronen alt for meget, så distancer og især intensitet er skåret meget ned. Januar er simpelthen afsat til at blive helt frisk igen, hvis jeg absolut VIL have sved på panden må det ske ved svømning og core-træning.

Det mest slående rent fysisk har været, at jeg har haft en gevaldig appetit (no surprise) og et søvnbehov, der får en koala-bjørn til at fremstå som en livlig selskabspapegøje. I nat blev det til lidt over 9 timer, og da jeg lørdag var til årsfest hos Multiatleterne var mit erklærede mål at holde mig vågen til senere end kl. 22, hvilket da også blev klaret i fin stil 😉

Ja, der er vel ingen som bliver forbløffede over, at beslutningen om endnu et 24-timers løb ER truffet. Selvfølgelig skal jeg prøve igen, og den bedste mulighed er nok i Grenå 14-15. september. Lige nu er det nok lige tidligt nok at begynde på den målrettede træning, men jeg har gjort mig et par tanker om hvor der skal sættes ind. 

De fem uger, jeg skal tilbringe i Saudi Arabien bliver nok ikke befordrende for forberedelser til ultraløb, men jeg må kunne finde nogle måder at holde mig igang på, og måske vil det på langt sigt gavne mig med en periode, hvor fokus må blive på styrketræningen?

Ellers har jeg jo mange måneder til at rette op på mine største svagheder, som der er masser af:

  • Jeg har simpelthen brug for noget mere at “stå i mod med”, irriterende nok. Så jeg vil satse på at smække et par kilo på, helst i form af muskler, men lidt flæsk er nok heller ikke totalt malplaceret. Metoden er først og fremmest mere af den sunde og nærende mad jeg normalt spiser, slik og is ad libitum og energibarer/geler under træningen
  • Hvilket fører frem til næste punkt: jeg SKAL blive bedre til at indtage energi og væske under løb. Fremover er vandflasken, sportsdrikken, energibaren eller bare lidt frugt og slik fast passager på alle træninger, der varer 1 time eller mere. Det handler simpelthen om at eksperimentere mig frem til, hvad jeg kan lide at spise undervejs og hvad min mave vil acceptere.
  • Styrken kommer jeg desværre ikke udenom. Jeg skal ikke pumpes kæmpestor, men må være lidt mere flittig med min core-træning og de skadesforebyggende øvelser, jeg har fået udstukket af min fys i Fitness World
  • Der skal selvfølgelig løbes flere lange ture. I 2012 deltog jeg i mange løb, men trænede overhovedet ikke seriøst. Fra februar skal der altså en lang træningstur ind omtrent hver uge, og med lang mener jeg ikke 18-22 km, men 28-32. Intervaltræningen må altså heller ikke ignoreres helt, og nogle flere lange pas, hvor jeg kombinerer løb med svømning eller cykling vil jo heller ikke være dårligt for mine spæde triatlonforsøg 😉
  • Jeg skal lære at løbe om natten, så fra februar vil jeg hver anden uge lægge en natlig løbetur ind. Jeg skal selvfølgelig ikke tåge rundt alene, men er ved at skaffe en makker til denne prøvelse!

Planen for, hvilke løb jeg vil deltage i som forberedelse er endnu under overvejelse, men der skal nok blive et gensyn med Randers, Horsens og Viborg, hvor jeg havde gode oplevelser sidste år. Måske kombineret med en lille afstikker til Schweiz, plus det løse. På lørdag skal jeg hygge mig igennem en 10 km i Bella Centret (fordi jeg endnu ikke er træt af at løbe indendørs), men det tæller vist mest under sociale aktiviteter 🙂

Hvad siger mine læsere, der nok kender mig bedre end mig selv? Hvor tror I, jeg vil have gavn af at sætte ind?

 



9 Comments »

  1.    Pellegrisen said,

    januar 15, 2013 at 8:25 pm

    Mit bud vil være depoterne. Og både muskel og flæsk, men helt bestemt også mentalt. Har du overvejet meditation? Med den rette meditation, kan det måske bringe dig ud af kriserne undervejs i selve løbet?

    Svar

  2.    betteskov said,

    januar 16, 2013 at 9:07 am

    Hej Pelle. Jeg tror du har helt ret – det er energien, jeg går ned på før benene, så det skal der arbejdes med! Både før og under løbet… Jeg mediterer ikke decideret, men bruger nogle visualiseringer (feks forestiller jeg mig at være i gang med løb, der er gået rigtig godt, ser ruten for mig, lugter de landlige omgivelser fra da jeg løb mit første halvmarathon i Taulov osv…). Det er helt sikkert et område, jeg kan gøre mere ved. Tror ikke, jeg kan tænke mig fra at være træt eller smadret, men kan måske blive ved lidt længere med de rigtige teknikker. I Vejen fik jeg massage af en virkelig flink healer, der også arbejdede med mindfullness og meditation. Normalt er jeg ikke så meget til det alternative, men jeg overvejer at opsøge hende igen, for vi fik en god kontakt, og hvis jeg kan kombinere massage med mental træning, ville det være ret cool 🙂

    Svar

  3.    Sanne Ø Kristensen said,

    januar 16, 2013 at 11:23 am

    Åh altså hvor er det nogle gode billeder fra 24’eren. Hvor er det bare vildt at løbe i 24 timer. Kan det passe at der også findes 48 timers løb ? (som om 24 timer igang ikke var mere end rigeligt). Jeg er fuld af ydmyghed og glæde på dine vejne. En eller anden dag Jane… en eller anden dag så tager jeg dælme også en 24’timers. Men først skal jeg lige have knæet klar igen, løbe en hel ½marathon, et par Hel marathon, og nok også 6 og 12 timers. Jaja drømmene er der i hvert fald.

    Du er for cool Jane, så’ det sagt !

    Svar

  4.    betteskov said,

    januar 16, 2013 at 12:15 pm

    Hej Sanne og tusind tak for rosen. Ja, der findes løb på alle mulige og umulige distancer og tider – endda 6-dages løb, tror jeg nok!!! Et godt sted at kigge på vilde ultraløb er på May-Britts løbelog, som jeg linker til. Hun har prøvet nogle ret vilde ting 🙂
    Det er godt at drømme stort – i forbindelse med løb kan stort set alt jo lade sig gøre for ganske almindelige mennesker, hvis man bare tager en ting af gangen, holder de lede skader på afstand og måske vigtigst af alt: bliver ved med at synes, det er sjovt. I forhold til de andre distancer jeg har prøvet, handler 24-timers nok mere om det mentale end det fysiske. Selv meget langsomme løbere (eller powerwalkers) kan opnå rigtig pæne resultater, hvis de bare er stædige nok. På marathon eller halvmarathon kræver det også noget tempo i futterne at få et rigtig godt resultat samt selvfølgelig en masse mentalt, men af en anden skuffe. Du skal bare køre på – så snart du får has på knæet er der ingen grænser for, hvor langt du kan komme! Et interessant løb for dig kunne måske være marathonruten i Randers den 9. marts. Her skal man gennemløbe en rute på 4.2 km så mange gange man gider. Der er 6 timer til rådighed, så det kan fint lade sig gøre at snuppe en pause eller gå en tur rundt. Jeg har anskaffet et startnummer (men deltager ikke, hvis der er sne og is) og synes bestemt, du skal overveje det 😀

    Svar

  5.    Sanne Ø Kristensen said,

    januar 16, 2013 at 12:40 pm

    Det lyder ellers spændende med løbet i Randers. Du har vel ikke et link til løbet ? Det var da værd at kigge på. Nu skal jeg først og fremmest lige i svingninger igen. Mit knæ er stadigvæk lidt besynderligt, og jeg har slet ikke løbet i ret så længe. (FØJ hvor jeg savner det).

    Jeg regner med at komme ligeså stille igang igen her i weekenden (skal på løbeworkshop, og ruske lidt op i løbestilen), og alt efter hvordan det går, vil jeg satse på de helt korte distancer i foråret, og muligvis tage halvmarathon’en til energimarathon i marbæk til efteråret, hvis jeg er klar til det. (satser stærkt på at de laver endnu et løb, da det bare var den fedeste tur overhovedet på 10Km sidste år).

    Svar

  6.    betteskov said,

    januar 16, 2013 at 2:30 pm

    Hej Sanne

    Her kommer et link

    http://www.atletikkensvenner.dk/index.php/Nyheder/custom-made-2013.html

    Tænkte, det kunne være rigtig smart, da du kan lade knæet afgøre distancen, evt. tage en omgang, holde en pause og tage en til. Og så plejer det bare at være rigtig hyggeligt, selvom det måske er lidt koldt og blæsende.
    Hvor skal du på workshop henne? Det glæder jeg mig rigtig meget til at læse et indlæg om!

    Svar

  7.    Sanne Ø Kristensen said,

    januar 16, 2013 at 7:16 pm

    Mange tak for link. Ja det lyder som et godt opstarts løb 😀

    Det er i Frederecia, jeg skal på workshop, ved http://posemand.dk/ Jeg er helt vildt spændt !

    Svar

  8.    Pellegrisen said,

    januar 16, 2013 at 9:27 pm

    Nu er jeg jo ikke den stor hjerneforsker, men nogen har en gang skrevet noget om at tro kan flytte bjerge (og at placebo virker i nogle tilfælde) 😉 Jeg må ærligt indrømme, at jeg heller ikke tror alverden på meditation. Og dog… For efter at have oplevet hvordan en en dårlig psyke kan trække fysikken ned (og omvendt), så er jeg blevet langt mere opmærksom på sammenhængen. Derfor tror jeg at det er vigtigt at dine depoter er fyldt godt op, og at du ved hvordan du fylder dem op undervejs. 🙂

    Svar

  9.    betteskov said,

    januar 17, 2013 at 8:43 am

    Jeps Pelle, lidt placebo er aldrig af vejen. Jeg har faktisk booket en tid hos en healer på tirsdag, hvor jeg skal have en gang healing kombineret med massage. Ved ikke, om det vil virke, men går ud fra, det i det mindste vil være rart 🙂
    Sanne, jeg er bare spændt på at læse et referat af workshoppen. Synes det der pose-running er vildt interessant. Eftersom jeg har løbet meget i mange år uden skader tør jeg ikke pille ved min løbestil, men jeg tror det er en god måde at bryde dårlige mønstre på, hvis man har tendens til skader!

    Svar

Leave a Comment