04.04.13

Middelhavskost

Posted in Mad, Rejser, Videnskab at 9:12 am by betteskov

Om et par uger skal jeg til Rom for at deltage i en konference om forebyggelse og rehabilitering af hjertekarsygdomme. Selvom det er lidt presset med mine Saudi-forberedelser, så glæææææææder jeg mig selvfølgelig til videnskabelig inspiration, oplevelsen af det italienske forår, til masser af lækker gelato og forhåbentlig tid til lige at snuse lidt til byen med min trofaste rejseledsager – på ægte italiensk vis hiver jeg min Mama med 🙂

Til konferencer i Italien er der et helt obligatorisk indslag: der er altid mindst en forelæsning om Middelhavsdiæten og dens mangfoldige fordele! Jeg behøves ikke engang kigge i programmet for at vide den er der, men denne gang er der faktisk et helt symposium.

For tiden er det hotteste hotte indenfor kost her i Danmark vist Stenalderkost/Palæo, og jeg tror mange danskere forbinder Middelhavskost med mængder af pasta, ciabattabrød og rigeligt rødvin. Hvor sundt kan det lige være?

pasta-shapes

Den sundhedsvidenskabelige definition på Middelhavskost er da også helt anderledes! Fokus er ikke på kalorierestriktion, men på at indtage meget af olivenolie, nødder, grøntsager, frugt, fisk og fjerkræ. Vin må drikkes ofte, men i små mængder (det betyder et glas, kære danskere, ikke en flaske!) og helst til maden. Rødt kød skal begrænses (bøfferne kan indtages på månedlig basis!), og det samme skal slik, kager, sodavand, industrielt fremstillet brød osv. Middelhavskosten er altså ikke en diæt, hvor man kan indtage sukker og “hvide kulhydrater” i rå mængder, og egentlig er forskellene til den klassiske kostpyramide ganske små: den store forskel er nok at  Middelhavskosten ikke er fedtforskrækket, men tillader et pænt indtag af bestemte typer olie (olivenolie og nødder).

Der er netop blevet udgivet en ny artikel om et stort forskningsprojekt, der ser på kost og dødelighed af hjertekarsygdomme. Studiet blev gennemført i Spanien, hvor mere end 7000 stadig raske personer med diverse risikofaktorer for hjertesygdom (fedme, rygning, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol eller familiehistorie med hjertesygdomme) blev delt i tre grupper. Én gruppe blev rådet til at spise Middelhavskost med ekstra olivenolie, en anden til at spise Middelhavskost med ekstra nødder, og kontrolgruppen blev rådet til en fedtfattig diæt. Patienterne blev gennemsnitligt fulgt i 5 år, og den store forskel på grupperne lå i indtaget af fedt, ikke så meget på andre fødevarer (det havde været interessant hvis kontrolgruppen ikke også havde være ret middelhavs-agtig i sine spisevaner).

1162638_66374033-610x457

Resultaterne var, i forhold til mange andre koststudier, ganske klare: der var færre alvorlige hjertekarsygdomme (vi snakker blodpropper i hjerne og hjerte her) i de grupper, som blev rådet til at spise Middelhavskost! Hjerteforeningen omtaler studiet på dansk her. Og ja, det er faktisk imponerende, men man skal lige huske, at diæten gennemsnitligt forhindrede 3 sygdomstilfælde pr. 1000 patientår. Sagt på en anden måde, deltagelse i sådan et forsøg er et lotteri, hvor de fleste ikke får noget ud af anstrengelserne, men nogle deltagere indkasserer den helt store gevinst – man kan bare ikke selv vide, om man var lige netop den heldige kartoffel, der blev reddet fra et hjerteanfald… Så inden kosten lægges fuldstændig om vil det måske være en idé lige at tænke lidt over eksisterende risiko og mulighed for risikoreduktion i det perspektiv.

Summa summarum er der helt sikkert noget om snakken: det ER smart at spise frugt og grønt, at spare på det forarbejde kød og snolderet. Åbenbart er det også fint at lade olivenolie og nødder indgå i kosten. Det er vigtig at være opmærksom på, at dette projekt ikke handlede om vægttab, men om at forhindre hjertekarsygdomme. Der skal helt sikkert noget andet til, hvis man gerne vil være tynd!

I parentes bemærket, hvis man gerne vil løbe rigtig langt, så er pasta et godt brændstof. Så mon ikke jeg skal have en portion pasta alla putanesca, når jeg er færdig med at præsentere min poster om risikoopfattelse hos patienter med atrieflimren og læger 😉



2 Comments »

  1.    linesklumme said,

    april 4, 2013 at 12:38 pm

    Jeg mundhugges også ofte med min mor om fedtets betydning 😉 Hun sværger til fedtfattig kost, mens jeg (i teorien, desværre ikke i praksis… længere…) sværger til den sukker-/stivelsesfattige.

    Og jeg må sige at italiensk mad er GUF – lækre, lækre pølser, oste, skinker og saftigt frugt og grønt! Og så elsker jeg altså også at dyppe deres brød i olivenolie…

    Svar

  2.    betteskov said,

    april 4, 2013 at 1:07 pm

    Jeg tror der er mange veje til salighed, også hvad sund kost angår. Jeg sværger selv til en forholdvis fedtfattig kost (men spiser gerne nødder, lidt mørk chokolade, laks og avokado i moderate mængder) med et ret højt indhold af kulhydrat. Mest fuldkorn, men der ryger da også slik og hvidt brød ned, især når jeg carber op til lange løb. Det er en kost som passer perfekt til mine smagspræferencer og mit aktivitetsniveau (dog har jeg tendens til at blive lige mager nok), men den er lidt “gammeldags”. I dag er højprotein og fedtholdige diæter vist mere populære, men jeg kunne ikke leve uden mit brød, og jeg gnasker altså hellere et æble end en pose flæskesvær 🙂
    I bund og grund tror jeg det vigtigste er at man vælger nogle kostprincipper man faktisk er i stand til at overholde, at man får et varieret udbud af fødevarer og er dækket ind af næringsstoffer. Om det så hedder palæo, middelhav eller low fat tror jeg er lidt ligegyldigt… En dårlig diæt, det er en man alligevel ikke overholder.
    Men uh hvor jeg glæder mig til Rom – selv simple ting som tomat og rucola smager altså bare bedre dernede!

    Svar

Trackbacks/Pingbacks

  1. betteskov - Smagen af “Eataly”

Leave a Comment