04.07.13

Tid til bønner

Posted in Mad at 6:17 am by betteskov

Efter en travl periode har jeg ENDELIG en weekend i Esbjerg uden planlagte løb eller en kæmpe bunke arbejde (ok, der er lige nogen eksamensopgaver, og selvfølgelig parkrun, men småting…). Så jeg fik helt lyst til et lille madlavningsprojekt, noget jeg længe har forsømt. Derfor handler bønnerne ikke om sådan nogen som muezzinen kalder til, men store, flotte limabønner (også kaldet butterbeans), der både skal lægges i blød og koges i laaaaang tid. Der er i hvert fald ikke tvivl om, de suger vand efter iblødsætning:

udblødtbønne

Når jeg nu var i gang, kunne jeg lige så godt sætte en ordentlig portion over, så jeg kunne lege med nogle forskellige retter. Første forsøg var et fint bud på en frokost, en bønnesalat med hjemmelavet dressing. Til salaten brugte jeg rucola, dampet broccoli og lidt forårsløg som pynt på toppen, og marinaden var en klassisk fransk-agtig sag med stærk sennep, æblecider-edikke, peber, hvidløg og lidt olie. Det hele blev blandet med de færdigkogte bønner, der havde fået over halvanden time og var blevet bløde uden at falde helt fra hinanden (hvilket efter min erfaring sker på få sekunder, lige når man vender ryggen til).

bønnesalat

Til aftensmad producerede jeg en vegetarisk chili af de forhånden-værende grøntsager. Porre, forårsløg, en stor rød chili (desværre uden den store kraft) og et par fed hvidløg blev svitset i lidt olie. Derefter tilsatte jeg en dåse tomat, en peberfrugt skåret i tern, nogle haricot verts og en kop kaffe. Krydringen valgte jeg fra en pakke cajun-krydderi, jeg tilfældigvis havde stående. Cajun-køkkenet kender jeg fra min tid i sydstaterne, det er et solidt bondekøkken med mange sammenkogte retter og traditionelt ret spicy! Denne blanding indeholdt spidskommen, paprika, hvidløg, cayenne, sort peber, timian, sennepskorn, oregano og salt – jeg spædede selv op med lidt ekstra chili og spidskommen, som jeg elsker 🙂

Grøntsagerne fik lov til at koge og koge lidt ind i en times tid. Jeg har fået det smarte tip fra en ægte texaner at man kan tilføje majsmel for at få jævnet sin chili. Jeg havde kun polenta og ved ikke, hvor meget det hjalp, men prøvet blev det i hvert fald! Bønnerne blev tilsat til allersidst, da jeg smagte retten til, så de ikke kogte helt i smadder. Det blev ikke min stærkeste chili nogensinde, men den smagte til gengæld lidt mere “afstemt” end sædvanligt, og der var en portion til fryseren også!

chili

Chili er sådan en dejlig ret, der kan varieres i det uendelige, smager endnu bedre dagen efter og kan produceres af det man nu engang har i køkkenet. Hvad sværger I til? Vegetarisk, med hakket kød, med kød i tern? Dåsebønner, udblødte, en eller flere slags? Bruger I kaffe, chokolade eller øl? Hvilke krydderier skal der I? Gode tips modtages gerne!

Den sidste rest bønner blendede jeg med citron, olie, chili, hvidløg og lidt af cajun-krydderiet. Det er en glimrende dip til gulerodsstave, men kunne også bruges på en vegetarisk sandwich. Og så fik jeg altså heller ikke mere for den 25-øre. Ved ikke helt, om det er umagen værd, for i en blindtest kunne jeg nok ikke skelne dåsebønner fra den ægte vare. Men rejsen er jo vigtig, og det er afstressende at beskæftige sig med en grøntsag, man ikke kan skynde på. Bønner har endda deres eget digt, som findes i et utal af variationer:

Beans are healthy, they are good for your heart

The more you eat, the more you fart

Jeg kan så berolig med, det ikke er noget problem, hvis man bare bløder dem ordentlig ud og skyller grundigt, for sådan noget bønnevand er virkelig beskidt!



4 Comments »

  1.    Sanne Ø Kristensen said,

    april 7, 2013 at 6:39 pm

    Wauw, det ser ud til at være noget lækkert mad du har bikset sammen. Jeg tror vist jeg skal i gang med lidt bønne eksperimenter… 😉 Jeg har aldrig rigtig leget med chili. Jeg er simpelthen bange for at det er for stærkt. Men måske er det bare noget der skal overvindes…? Navnet chili betyder bare “ild-mund” i min verden.

    Hvor har du fået fat på de flotte butterbeans henne ?

    Svar

  2.    betteskov said,

    april 8, 2013 at 8:04 am

    Altså, det med chili kommer jo lidt an på doseringen! Jeg elsker min mad stærk og hælder chili og ingefær i alt, men man kan bare vælge at skrue mere op for feks spidskommen, koriander og alm peber. Så kan der sagtens være en lækker smagsoplevelse uden tungen bliver brændt af 🙂
    Nogle danskere producerer chili som bare er stærk med ekstra stærk smag på, og det er lidt ærgeligt, synes jeg! Det spændende er at få alle krydderierne til at spille op mod hinanden – jeg kan godt lide en chili med en sådan lidt “støvet-stærk smag” hvor man tydeligt kan mærke kommen.
    Jeg fandt nogle udmærkede tørrede bønner i Superbrugsen – de har et virkelig fint udvalg. Men jeg synes grøntsagerne og krydringen er vigtigst. De flotte bønner smager ikke meget anderledes end almindelige dåsebønner, men imponerende ser de altså ud!

    Svar

  3.    Karina Palmquist said,

    april 11, 2013 at 9:11 am

    Tak for inspiration. Jeg er vild med butterbeans!

    Er selv inde i en led-ved-kød-periode, så dejligt med gode alternativer 🙂

    Svar

  4.    betteskov said,

    april 12, 2013 at 6:54 am

    Sjovt så mange langdistanceløbere der ikke rigtig gider spise kød – jeg kender rigtig mange, der ikke er fanatiske vegetarer, men bare helst vil spise frugt, grønt, brød, bønner, linser osv (inklusiv mig selv, i perioder). Tænker på om det har noget med træningen at gøre eller bare er tilfældigt? Når jeg løber langt har jeg altid mere lyst til fiber- og kulhydratrig mad end til fedtholdige ting.
    Ja, og så er der selvfølgelig en gruppe løbere der er helt i den anden grøft, der kan ikke spises nok pølser og øl 🙂
    Synes det er helt vildt sjovt at diskutere kostvaner med andre løbere, fordi der åbenbart er så mange og vidt forskellige veje til gode resultater…

    Svar

Leave a Comment