05.01.13

ForeLØBig status 2013

Posted in Løb, Triatlon at 7:51 am by betteskov

Det er ved at være meget snart jeg griber min kuffert og drager mod Saudi Arabien, og tidspunktet kunne ikke være bedre til at gøre lidt status på årets foreløbige løbeaktiviteter. Som de fleste trofaste læsere vil huske, var planerne jo STORE!

Jeg kan med det samme konkludere, at det jeg skal arbejde videre med ikke har ændret sig: det er stadig det mentale, der giver allerstørst udfordringer. For min første tanke var, at det da har været en lidt fesen sæson, og jeg slet ikke præsterede ordentlig til Slagteriløbet i Horsens, så selvfølgelig er det ren ynk, og har jeg overhovedet noget at gøre som ultraløber? Alle de andre er jo bedre, løber meget mere etc 😉

Når jeg så lige tager mig sammen og vurderer mine præstationer, løb for løb, må jeg jo erkende, at det er gået forrygende godt! Der kom en uventet 6-timers PR i Randers, til et løb jeg ikke havde forberedt specielt og under ret hårde forhold. Jeg har gennemført alt jeg satte mig for, og der er kommet hele 3 sejre i hus, i så forskellige discipliner som crossløb (hvor jeg ovenikøbet vandt mit første mesterskab nogensinde, nemlig det Sydjyske), 6-timers løb og nat-halvmarathon. Det betyder faktisk, at jeg for første gang nogensinde har fået mere ind på gevinstkontoen, end jeg har betalt i startgebyrer: der er både kommet kontanter ind på kontoen, et par nye løbesko og et gavekort til Føtex. Hvis jeg medregner transport bliver tallene dog røde igen 🙂

Træningsmængden er blevet øget, og jeg har ikke nogen problemer med ca. 70 km om ugen (bortset fra de uger, jeg har restitueret fra marathons eller 6-timers løb). Nu kan jeg endda klare denne mængde og samtidig indlægge et par små tempo-elementer, så det går helt bestemt fremad med ultratræningen.

Det samlede indtryk er altså SUCCES, og det skal jeg lige huske mig på igen og igen. Jeg skal helt sikkert være bedre til at tænke positivt og se mig selv som én, der altså gør det fint. Nåja, der er også lige det med maven. I Horsens var mit gennemgående problem (udover jeg psykede mig selv ned på grund af ikke-løbsrelateret stress) at min mave gjorde ondt. Jeg er blevet bedre til at indtage næring undervejs, det gik fint i Randers og til Ø-marathon på Amager, men der er plads til forbedringer. Geler bliver aldrig min ven, så for tiden eksperimenter jeg med Seje Sidsels løbe-guf, nemlig skumfiduser. De skal testes på et længere løb, før jeg kan sige noget definitivt, men de virker som en lovende kilde til kulhydrat.

marshmallows

I Saudi kan jeg højst løbe på løbebånd, men jeg håber at få en masse km i benene og nogle lange, langsomme ture for at træne til sommerens ultra-udfordringer, den første bliver 1. juni, lige efter min hjemkomst, hvor der skal løbes i 12 timer på Refshaleøen!. Jeg skal ikke løbe længere end 2 timer ad gangen, men måske gøre det en masse gange? Nu må jeg lige se, hvordan forholdene er, men jeg håber det bedste.

Hvad angår cyklingen er det godt nok fantastisk, så ringe vejret har været! Min Cindy-cykel har været ude præcis én gang, og nu er den taget på græs hos en sød sygeplejerske. Svømningen har jeg dog været nogenlunde flittig med – OK jeg har ikke forsømt den fuldstændig 🙂

Må hellere lige slutte af med lidt skamløs selvros. Jeg har samlet over 500 kr. ind til hjerteforeningen ved at vade rundt, og en elektronisk medalje er da næsten lige så skøn som en rigtig… Anbefaler lige “Gå for Hjertet” app´en endnu engang 🙂

safe_image



6 Comments »

  1.    Rita said,

    maj 1, 2013 at 6:57 pm

    Pøj pøj med træningen de næste 3 uger, men slid nu ikke de saudiske løbebånd helt op 😉

    Svar

  2.    Sidsel Petersen said,

    maj 2, 2013 at 6:43 pm

    Du har gjort det skide godt! Glæder mig til at høre om du kan få skumfiduserne til at fungere. God tur til Saudi og god tur på løbebåndet dernede 🙂

    Svar

  3.    karina said,

    maj 3, 2013 at 4:44 am

    Hej Betteskov,

    “Man skal huske at tage stikket hjem” og nyde sine sejre.”

    Og det har du også gjort, da du sådan tænkte nærmere efter.

    Vi mennesker er nok tilbøjelige til at sammenligne os med andre, – men kan/skal man egentlig det som løber?

    Der vil altid være nogen der løber mere og hurtigere. Jeg tror, det er vigtigt at måle udfra sig selv – og finde sin egen form/træning/restitution/energi/næring.

    Sikker på du får et godt 12 timers løb! God tur til Saudi, du vil vist komme til at træne en del mentaltræning på det løbebånd der 😉

    Svar

  4.    betteskov said,

    maj 3, 2013 at 8:24 am

    Tak for jeres opmuntrende kommentarer 🙂
    Jeg vil tænke på jer når jeg tonser afsted på løbebåndet (hvis der altså er sådan et? Måske er det bare ønsketænkning fra min side) eller sveder i mine sorte gevandter.
    Glæder mig til at læse om jeres løbeoplevelser mm mens jeg er væk
    Vi ses derude til sommer!

    Svar

  5.    trine said,

    maj 3, 2013 at 12:05 pm

    Tillykke med krondiamanten og plus på den økonomiske løbekonto! Så har du en levevej, hvis det der forskning/undervisning bliver for kedeligt 😉 God app du anbefalede. Jeg kan også anbefale Tripadvisors city guides, der findes for rigtig mange byer. En af de gode ting er at man får et bykort, og kan se på det uden at have netforbindelse. God tur til Saudi, det lyder som lidt af en udfordring på mange planer!

    Svar

  6.    skafol said,

    maj 4, 2013 at 10:23 am

    Hva’ fa’en? Kan man få penge tilbage? 🙂

    Geler har jeg det heldigvis godt med, ligesom jeg har det ganske okay med at spise undervejs. Ved dog ikke helt med det skumfiduser-noget. Svulmer det ikke bare op i maven, og bliver man så ikke oppustet?

    Må kvinder ikke løbe udenfor i Saudi. Ved godt, der er meget, kvinder ikke må i Saudi, men løbe… Selvfølgelig svært, hvis der er krav om næsten total tildækning, så det er måske mere, fordi det er praktisk umuligt?

    Godt løbet og bliv endelig ved med at gå.

    Svar

Leave a Comment