12.07.17

Årets bedste b(j)ørnefilm – anmeldelse af Paddington 2

Posted in Film at 8:21 am by betteskov

Denne anmeldelse er skrevet til Esbjerg Ugeavis, og billetten blev betalt af biografen i Esbjerg – og tak for det, det var en film som fik julestemningen frem!

Min sidste opgave som anmelder forekom temmelig udfordrende: ugens eneste premierefilm var Paddington 2, og børnefilm er ikke den genre, jeg er mest velbevandret i. Jeg var lidt nervøs for at resten af publikum ville kigge skævt til mig, når jeg kom uden børn, så jeg valgte strategisk et stille tidspunkt, tidlig formiddag på dagen inden ”Den store biografdag”. Vi var kun en lille skare som nød den fint julepyntede forhal og den store skærm, men det var til gengæld en udsøgt fornøjelse!

Filmen om Paddington er vældig sød og vellykket. Historien er enkel og moralen tydelig, men den skylles ned med så meget humor og skæve typer, at man ikke kvæles i sukkerchok. Paddington ønsker at forære sin plejemor, nu en ældre bjørn på pensionisthjem langt væk, en helt særlig bog om London. Imidlertid er han ikke den eneste, som vil have fat i den værdifulde bog, og Paddington bliver undervejs også skilt fra familien Brown, som han bor hos i London.

For den voksne seer er der en tydelig klangbund af savn til den nuttede bjørns muntre gakken omkring. Filmen har samme kvalitet som den forrygende animationsfilm ”Up” – den kan få en tåre frem i øjenkrogen ved at trække på livserfaringer, de yngre seere ikke har. Desuden er London et populært rejsemål for mange danskere, og genkendelsen glæde er stor. Både turistattraktioner og kendte kvarterer vises frem, især bed jeg mærke i en meget flot scene fra kanalerne.

Jeg havde gerne set filmen uden synkronisering, men levede med det. Det er dog lidt svært at bedømme skuespillerne, men Hugh Grant leverede en forrygende og selvironisk indsats – det er nok ikke så sjovt at spille skurk i en børnefilm, når man engang havde roller som premierminister eller førsteelsker, men han stjæler showet!

Filmen kan så absolut anbefales til voksne, og jeg vil også gætte på, den er god til børn. Den lille gut som sad ved siden af mig var i hvert fald helt fremme på kanten af sædet og virkede dybt betaget.

Film: Paddington 2
Stjerner ud af seks: fem